Zakelijk motorrijden

Motor van de zaak

Steeds vaker kiest de zakelijke rijder voor een combinatie van zakenauto en een motor of scooter. Of zelfs alleen een motorfiets. Een belangrijk voordeel van een motor is dat men bij files op deze vervoermiddelen soms (met gepaste snelheid) kan doorrijden. Ook parkeer technisch biedt een motor voordelen. En een motor van de zaak kan ook fiscale voordelen bieden:


FISCAAL AANTREKKELIJK

De investering in een motor of scooter is fiscaal aantrekkelijk. Een voorwaarde is dat je de motor tenminste 10% voor zakelijke doeleinden gebruikt. Als ondernemer mag je hier namelijk de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) toepassen. De aftrek bedraagt maximaal 28% van de aanschafwaarde. Auto’s zijn expliciet uitgesloten van deze regeling, maar motoren niet en die vallen er dus gewoon onder. Met ingang van 2022 zijn elektrische motorfietsen uitgesloten van milieu investeringsaftrek (MIA) en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).


KOSTEN AFTREKBAAR

Alle kosten van het bezit en het gebruik van de motor of scooter – zoals de afschrijving, brandstof, onderhoud, motorrijtuigenbelasting en verzekering – kunnen ten laste van de winst worden gebracht. Daarnaast is de aanschaf van essentiële items zoals motorkleding, -helm en -laarzen, tassen, een navigatie en andere accessoires aftrekbaar. Omdat in Nederland de ondernemer en niet de Belastingdienst bepaalt waarin de ondernemer zakelijk investeert, kun je zelf bepalen wat voor motor en welke toebehoren je nodig hebt (tenzij je het heel bont maakt).


BIJTELLING VOOR EEN MOTOR OF SCOOTER

Voor een motor of scooter geldt, dat je de werkelijke kosten van de privé gereden kilometers bij de belastingaangifte moet opgeven als privé-voordeel. Heb je geen privékilometers, dan hoef je niets op te geven. De kilometers die je maakt voor woon-werkverkeer worden aangemerkt als zakelijke kilometers.


Deze bijtelling voor privégebruik van een motor wordt als volgt bepaald: (totale privé km / som van alle km) x kosten van de motor (exclusief eventuele boetes want dat zijn geen aftrekbare kosten). Een kilometeradministratie is aan te raden, maar in beginsel niet verplicht. Je mag het aantal privékilometers ook op een andere manier aantonen. Bij afwezigheid van een km-administratie moet van een redelijke schatting worden uitgegaan.


De bijtelling voor werknemers en DGA’s kan worden aangewezen als eindheffingsloon. Dan hoeft de loonheffing niet op het salaris van de werknemer te worden ingehouden. De werkgever moet dan wel maximaal 80% loonheffing betalen over de bijtelling.


BTW

Indien je als btw ondernemer een nieuwe motorfiets of een btw motor aanschaft dan kun je de btw over de aanschafprijs terugvorderen. De onderhoud- en benzinekosten worden door je bedrijf gedragen en de btw hierover is ook aftrekbaar. Een keer per jaar moet je wel btw afdragen over de waarde van het privé gebruik. De waarde van het privégebruik wordt berekend op het bedrag van de gemaakte kosten (vermeerderd met 20% van de aanschafkosten als de motor < 5 jaar oud is), dat is toe te rekenen aan privégebruik. Voor de btw-correctie wordt het woon-werkverkeer wel aangemerkt als privé kilometers.


LEASEN

De leasemarkt voor het zakelijk rijden van een motor of scooter groeit. Niet alleen voor de DGA en IB-ondernemer, maar steeds vaker ook voor werknemers. Enerzijds door het terugdringen van de bedrijfskosten (motor/ scooter ten opzichte van een auto) voor de werkgever en anderzijds door de zeer lage privébijtelling voor de werknemer.


MET DE PRIVÉ MOTOR ZAKELIJK RIJDEN

Komt het slechts enkele keren voor dat je de motor gebruikt voor zakelijke ritten? Vergeet niet je kilometers te declareren of in aftrek te brengen op je ondernemingswinst. Net als voor de kilometervergoeding voor auto’s geldt hier een bedrag van € 0,21 per kilometer.


Voetnoot: overleg altijd met je accountant m.b.t. deze info.